BACKPACKING

 – hitta din väg

Letar du efter en ny väg framåt i ditt liv?

Söker du spännande upplevelser? Är du intresserad av internationella frågor eller nyfiken på andra kulturer? Eller vill du kanske utforska en ny del av världen? Då har du kommit rätt.

In English  |  Suomeksi

Turister på livlig shoppinggata i Thailändsk stad.

Under studieåret träffar du människor från olika kulturer med olika bakgrunder och kunskapsområden. Du får möjlighet att bekanta dig med organisationer som jobbar med t.ex. bistånd och mänskliga rättigheter.

Hitta dina styrkor

Med hjälp av äventyrspedagogik får du hjälp i att identifiera dina styrkor. Under året får du stöd i att hitta din passion, din kraft, din väg. Tillsammans lär vi oss om gruppdynamik, ledarskap, naturkontakt och vildmarksfärdigheter.

En oförglömlig resa

Tillsammans planerar och förbereder vi oss för årets höjdpunkt: en månadslång backpackingresa i Sydostasien. Vi reser med tåg, buss och båt mellan olika områden, träffar nya människor och besöker historiskt intressanta platser. Förstås passar vi också på att ha det roligt tillsammans.

Blått hav, båtar, simmande turister och berg med grön växtlighet vid Thailändska kusten.
Resan planeras tillsammans under hösten och tanken är att vi gör den så mångsidig som möjligt, både vad gäller resmål, färdmedel och upplevelser.

Under höstterminen samlar vi, i mån av möjlighet, via gemensamma projekt pengar till resan. Skolan bidrar också med en del men resten finansieras av deltagarna själva.

För vem?

Vi ser gärna en blandad grupp, med olika ålder, kön, modersmål och livserfarenhet.

Vi tror att du:

  • är intresserad av din omvärld
  • är modig och redo att utmana dina egna gränser
  • är självständig och ansvarstagande
  • har en god grundkondition
  • är intresserad av backpacking – men kanske inte har kommit iväg eller inte vill åka ensam
  • har möjlighet att finansiera en del av resan själv
  • vill träffa nya människor och få oförglömliga minnen
En liten apa vid trapporna till Batu Caves nära Kuala Lumpur i Malaysia.
Studieåret passar utmärkt för dig som är nyfiken på att backpacka men som inte kommit iväg för att du t.ex. inte vågat åka ensam.

Efter året tar du med dig:

  • Förmåga att arbeta i grupp
  • Färdigheter i kommunikation, diskussion och argumentation
  • Kunskap om andra kulturer och internationella frågor
  • Förmåga att planera och genomföra resor i ett främmande land
  • Nya kontakter och sociala färdigheter
På bilden ser man turister på en sandstrand, palmer, blått hav och blå himmer.
Under resan finns också tid för stranddagar.

Språk

Undervisningen sker till största del på engelska men även till en del på svenska. Skolans huvudspråk är svenska och gemensamma föreläsningar för alla skolans studerande är i huvudsak på svenska. I skolan hör man dagligen utöver svenska både finska och engelska. I praktiken studerar vi i en mångspråkig miljö.

@vnf_backpacking on Instagram

Kursbeskrivningar

Studierna består av ett antal moduler med olika teman. Kursinnehållet är hela tiden under utveckling och kan också till en del formas efter deltagarnas egna intressen och önskemål.

Undervisningen sker till största del på engelska men även till en del på svenska.

Backpacking

Under den här rubriken samlas på många sätt linjens centrala moduler där vi planerar, förbereder och sammanfattar vårens backpackingresa (se skild flik ovan). Inför resan träffar vi också människor som har backpackat tidigare och lyssnar på deras erfarenheter och tips.

Sex studerande från backpackinglinjen testar olika ryggsäckar utomhus.
Vi förbereder oss för backpackarlivet genom att bl.a. göra dagsutflykter, testa utrustning och öva oss i första hjälpen.

Överlevnad

Som en del av reseförberedelserna tränar vi oss också i de mer praktiska och fysiska delarna av backpackerlivet. Vi gör gemensamma utflykter, testar olika aktiviteter och övar oss till exempel i första hjälpen.

Globala kulturer

Vilka olika kulturer finns det? Hur kan vi lära oss mer om dem? Och hur hanterar man bäst kulturskillnader och kommunicerar med människor från andra delar av världen? Vi bekantar oss med olika kulturer, med olika sinnen, och lär oss mer om kulturen i de områden vi besöker.

Global solidaritet

Vi träffar människor och organisationer som arbetar med bistånd, volontärarbete och mänskliga rättigheter. Hur är det arbeta med de här frågorna? Vilka utmaningar står världen inför? Vad kan vi själva bidra med?

Global hållbarhet

Hösten 2024 är det nio år sedan FN:s internationella mål för hållbar utveckling antogs – och vi är mer än halvvägs till 2030, då världens ledare har lovat att uppfylla dem. Hur ser utvecklingen ut idag? Hur har de senaste årens händelser påverkat hållbarhetsarbetet? Vad görs och vad borde göras för att uppnå målen – och hur kan vi själva bidra till en mer rättvis och hållbar värld?

Finland i en global värld

Hur syns de globala utmaningarna i vårt närområde? Vilka möjligheter och vilket ansvar har vi att hjälpa till här hemma? Vi träffar människor och organisationer som arbetar med hållbarhetsfrågor och bistånd på närmare håll, till exempel i Baltikum. En kortare resa till kan bli aktuell senare under våren.

@vnf_backpacking on Instagram

Backpackingresan

Studierna på linjen kulminerar i en månadslång resa i Sydostasien under vårterminen.

Resan planeras tillsammans under hösten och det finns stora möjligheter att forma den efter egna intressen. Tanken är ändå att göra resan så mångsidig som möjligt, både vad gäller resmål, färdmedel och upplevelser.

Två personer på paddlingsfärd i Selangors mangroveskogar.
På resan 2024 paddlade gruppen i Selangors mangroveskogar.

Målet är att hinna besöka både historiskt och politiskt intressanta platser, träffa nya människor och bekanta oss med lokala kulturer. Samtidigt försöker vi hinna med en hel del fritid och roliga aktiviteter.

En studerande fotograferar nattljusen i ett festligt George Town i Malaysia.

Resan finansieras av deltagarna själva. I mån av möjlighet försöker vi dessutom samla in pengar tillsammans under hösten och en del finansieras av skolan.

@vnf_backpacking on Instagram

Hur var året på Backpackinglinjen?

Några av våra tidigare studerande delar med sig av sina tankar om året.

”Alla sku behöva det här.” – William


Video: Emma Törnebladh

Benjamin Hammond

head teacher for Backpacking – path finding

“As an educator, what inspires me most is seeing my students grow and flourish.”

Benjamin Hammond. Huvudlärare för Backpackinglinjen.

Education/studies

I am an adventure educator (Community Educator degree: HUMAK, 2023), also with a Bachelor’s in Philosophy (Cardiff University, 2003), and a professional wilderness guide (TREDU, 2017). I have diplomas in holistic education (USA, 2011), and in nature connection (London, 2018). I have further certifications in conflict resolution, interfaith dialogue, wilderness first aid, sea kayak instructing, travel safety, and child protection, amongst others.

Previous and current work experience in this branch

I have been an educator since 2005, working in a variety of school roles: from integrating refugees, to planning curricula, and leading camps. In England I taught a range of subjects to teenagers and young adults, for example: Philosophy, History, English, Nature class. Since 2009 I have been regularly working with international students. I have worked for a variety of education and nature conservation NGO’s and charities, usually in management roles. I have planned and led group camps and expeditions in the UK and Nordic countries since 2011. More recently, my work has been aligning closer with adventure therapy.

My first solo backpacking trip was in 1999, and since then I have been travelling all over the globe with a desire to explore new horizons and experiences. For me, it’s the best way to feel free. Ultimately, this led to me choosing to settle in Finland and raising a family. India and Asia, in particular, have always fascinated me. The mountains are where I find my inspiration, and perhaps my most interesting trip was the year I spent hoboing around my own British Isles with almost no money and sleeping in a tent…

What inspires you as an educator?

As an educator, what inspires me most is seeing my students grow and flourish. Helping them to find their inspiration, power, or unique voice is my vocation. I believe in what the poet Yeats said, “education is not filling a pail, but the lighting of a fire”.

What will your students take with them after their year on your programme?

A confidence gained, curiosity awakened, and an appetite channelled to go out into the world (locally or further afield) to make their mark upon it. All the students should feel that they better understand themselves, others, and their place in this complicated and uncertain world. They should feel more able to not only travel independently and communicate across cultural divides, but also empowered to achieve any of their goals in life.

My greeting/life philosophy/slogan:

“A journey is best measured in friends, rather than miles” – Tim Cahill, travel writer.