BACKPACKING
– löydä polkusi
Etsitkö polkua kohti uutta?
Tahdotoko uusia kokemuksia? Kiinnostaako sinua kansainväliset asiat? Oletko utelias oppimaan erilaisista kulttuureista, ja tutustumaan uuteen osaan maailmasta? Silloin nämä opinnot ovat sinua varten!
Opintovuoden aikana tapaat ihmisiä eri kulttuureista, joilla on erilaiset taustat ja osaamisalueet. Saat myös tutustua järjestöihin jotka toimivat mm. avustustyön ja ihmisoikeuksien parissa.
Löydä vahvuutesi
Seikkailupedagogiikan avulla saat oppia tunnistamaan vahvuutesi. Saat apua selvittämään intohimosi, voimasi ja polkusi. Yhdessä opimme ryhmädynamiikasta ja johtamisesta, luontoyhteydestä ja erätaidoista.
Unohtumaton matka
Opintovuoden kohokohta on kuukauden mittainen reppumatka Kaakkois-Aasiassa, jonka suunnittelemme alusta loppuun yhdessä. Matkustamme junalla, bussilla ja laivalla eri alueiden välillä, tapaamme uusia ihmisiä ja vierailemme historiallisesti mielenkiintoisissa paikoissa ja tietysti pidämme myös hauskaa.
Mahdollisuuksien mukaan, keräämme yhteisten projektien kautta varoja matkaa varten. Opisto kustantaa osan, mutta loput osallistujat maksavat itse.
Kenelle?
Kaikille. Sillä onhan eri ikää, äidinkieltä, sukupuolta ja elämänkokemusta edustavat mitä parhain sekoitus?
Opiskelijana seuraavat ominaisuudet ovat tärkeitä:
- olet kiinnostunut sinua ympäröivästä maailmasta
- olet rohkea ja valmis haastamaan omia rajojasi
- olet itsenäinen ja vastuullinen
- sinulla on hyvä peruskunto
- olet kiinnostunut reppureissailusta – mutta et ehkä vain ole päässyt matkaan, tai et halua lähteä yksin
- sinulla on mahdollisuus rahoittaa osa matkasta itse
- haluat tavata uusia ihmisiä ja saada unohtumattomia muistoja
Opintovuoden jälkeen otat mukaasi:
- kyvyn työskennellä ryhmässä
- kommunikaatio-, keskustelu- ja argumentointitaidot
- tietoa muista kulttuureista ja kansainvälisistä kysymyksistä
- kyvyn suunnitella ja toteuttaa matkoja vieraissa maissa
- uusia yhteyksiä ja sosiaalisia taitoja
Kielikylpy
Opetus tapahtuu pääosin englanniksi, mutta jossain määrin myös ruotsiksi riippuen kurssista. Opiston pääkielen ollessa ruotsi, saat oivan mahdollisuuden parantaa ruotsinkielen taitoasi. Yhteiset luennot kaikille opiskelijoille ovat useimmiten ruotsiksi. Opistolla kuulee ruotsin lisäksi päivittäin sekä suomea että englantia. Käytännössä opiskelemme monikielisessä ympäristössä.
Course Descriptions
The programme consists of several modules with different themes. The course content is constantly evolving and can also partly be shaped by the participants’ own interests and wishes.
The teaching is mainly in English but also partly in Swedish.
Backpacking
We plan, prepare, and summarize the spring backpacking trip (see separate tab above). Before the trip, we also meet people who have backpacked before and listen to their experiences and tips.
Survival
As part of the travel preparations, we also train in the more practical and physical aspects of backpacker life. We go on joint excursions, try out different activities, and practice, for example, first aid.
Global Cultures
What different cultures are there? How can we learn more about them? And how best to handle cultural differences and communicate with people from other parts of the world? We acquaint ourselves with different cultures, with different senses, and learn more about the culture in the areas we visit.
Global Solidarity
We meet people and organizations working with aid, volunteering, and human rights. What is it like to work with these issues? What challenges is the world facing? What can we contribute ourselves?
Global Sustainability
In the autumn of 2024, it will be nine years since the UN’s international goals for sustainable development were adopted – and we are more than halfway to 2030, when the world’s leaders have promised to fulfill them. What is the current development? How have the events of recent years affected sustainability work? What is being done and what should be done to achieve the goals – and how can we contribute to a more just and sustainable world?
Finland in a Global World
How do global challenges manifest in our local area? What opportunities and responsibilities do we have to help out here at home? We meet people and organizations working on sustainability issues and aid closer to home, for example, in the Baltic States. A shorter trip there may be relevant later in the spring.
Reppureissu
Opinnot huipentuvat kuukauden mittaiseen Kaakkois-Aasian matkaan kevätlukukaudella.
Suunnittelemme matkaa yhdessä syyslukukauden aikana, jolloin meillä on hyvät mahdollisuudet muokata reissua ryhmämme kiinnostusten mukaan. Ajatuksena on tehdä matkasta mahdollisimman monipuolinen niin kohteiden, kulkuvälineiden kuin elämyksienkin osalta.
Tavoitteena on päästä vierailemaan sekä historiallisesti että poliittisesti mielenkiintoisissa paikoissa, tavata uusia ihmisiä ja tutustua paikallisiin kulttuureihin. Pyrimme tietenkin suunnittelemaan ohjelman niin, että tilaa on myös vapaa-ajalle ja hauskoille aktiviteeteille.
Mahdollisuuksien mukaan, keräämme yhteisten projektien kautta varoja matkaa varten. Opisto kustantaa osan, mutta loput osallistujat maksavat itse.
Benjamin Hammond
head teacher for Backpacking – path finding
“As an educator, what inspires me most is seeing my students grow and flourish.”
Education/studies
I am an adventure educator (Community Educator degree: HUMAK, 2023), also with a Bachelor’s in Philosophy (Cardiff University, 2003), and a professional wilderness guide (TREDU, 2017). I have diplomas in holistic education (USA, 2011), and in nature connection (London, 2018). I have further certifications in conflict resolution, interfaith dialogue, wilderness first aid, sea kayak instructing, travel safety, and child protection, amongst others.
Previous and current work experience in this branch
I have been an educator since 2005, working in a variety of school roles: from integrating refugees, to planning curricula, and leading camps. In England I taught a range of subjects to teenagers and young adults, for example: Philosophy, History, English, Nature class. Since 2009 I have been regularly working with international students. I have worked for a variety of education and nature conservation NGO’s and charities, usually in management roles. I have planned and led group camps and expeditions in the UK and Nordic countries since 2011. More recently, my work has been aligning closer with adventure therapy.
My first solo backpacking trip was in 1999, and since then I have been travelling all over the globe with a desire to explore new horizons and experiences. For me, it’s the best way to feel free. Ultimately, this led to me choosing to settle in Finland and raising a family. India and Asia, in particular, have always fascinated me. The mountains are where I find my inspiration, and perhaps my most interesting trip was the year I spent hoboing around my own British Isles with almost no money and sleeping in a tent…
What inspires you as an educator?
As an educator, what inspires me most is seeing my students grow and flourish. Helping them to find their inspiration, power, or unique voice is my vocation. I believe in what the poet Yeats said, ”education is not filling a pail, but the lighting of a fire”.
What will your students take with them after their year on your programme?
A confidence gained, curiosity awakened, and an appetite channelled to go out into the world (locally or further afield) to make their mark upon it. All the students should feel that they better understand themselves, others, and their place in this complicated and uncertain world. They should feel more able to not only travel independently and communicate across cultural divides, but also empowered to achieve any of their goals in life.
My greeting/life philosophy/slogan:
”A journey is best measured in friends, rather than miles” – Tim Cahill, travel writer.